Beschrijving | De uitstraling van een allroad, gecombineerd met het comfort, de stuurprecisie en het rijgemak van een straatmotor. En dat voor een bijzonder scherpe prijs. Dat is de NC700X. Deze Crossover is gebaseerd op hetzelfde platform als de NC700S, met dezelfde koppelsterke tweecilindermotor en het uiterst wendbare Diamond frame. Met de fraai gestylde tophalf en de langere veerwegen voelt de NC700X zich prima op de buitenwegen thuis, ook als het asfalt slechter wordt. Dat betekent dat deze motor zich ook uitstekend leent voor woon-werkverkeer en weekendtrips naar heuvelachtige streken. En niet alleen voor ervaren rijders: door het soepele motorkarakter en het enorme rijgemak kunnen ook beginners ermee overweg.
Of je nu op weg naar je werk tussen de auto’s door wilt laveren of dat je in het weekend over smalle dijkweggetjes toert, in beide gevallen is het prettig als je moeiteloos van koers kunt wisselen. En dat is een van de sterke punten van de NC700X. Dat heeft hij te danken aan een zeer laag gebouwd “Diamond”-frame van stalen buizen, waaronder het motorblok onder een hoek van 62 graden is geplaatst. Die vlakke, lage plaatsing heeft een gunstig effect op het zwaartepunt, terwijl het gewicht hierdoor ook relatief ver naar voren hangt. Zo ontstaat een gelijkmatige gewichtsverdeling, waarbij 50% van het gewicht op het voorwiel en 50% op het achterwiel rust. Dat geeft een licht en soepel stuurgedrag, waarbij een robuuste 41 mm voorvork en een monoschokdemper met Pro-Link swingarm dankzij veerwegen van 153 mm voor en 150 mm achter een comfortabel rijgedrag garanderen, ook als het wegdek wat minder van kwaliteit is.
Het speciale Diamond frame heeft niet alleen voordelen voor het stuurgedrag. Door de lage bouw van het frame is de zithoogte - ondanks de riante veerwegen - beperkt gebleven tot 830 mm. Dat betekent dat je op de NC700X vrij gemakkelijk met de voeten bij de grond kunt. De stuurpositie is ook zo gekozen dat de handvatten ontspannen in de hand liggen. Zo ontstaat een fijne, rechte zitpositie, waarmee je de motor altijd perfect in de hand hebt. Het brede, comfortabel gepolsterde zadel maakt dat je het uren in het zadel vol kunt houden, ook wanneer je eens wat verder van huis wilt.
Honda wilde het motorblok van de NC700X zo compact en zuinig mogelijk maken. De 670 cc grote tweecilinder lijnmotor kent daarvoor een aantal unieke constructies. Zo is de oliepomp op het uiteinde van de balansas geplaatst, terwijl de waterpomp een plaatsje vond op het uiteinde van de nokkenas. Dat scheelt ruimte en vermindert aandrijfverliezen, terwijl de waterslangen hierdoor ook 30% korter zijn dan gebruikelijk. Verder heeft de NC700X-krachtbron nog meer energiebesparende gadgets, zoals zuigerhemden met een wrijvingsverlagende coating en aluminium tuimelaars met rollen in plaats van slepers. Het gevolg daarvan is dat de NC700X in de WMTC- metingen een extreem laag brandstofverbruik van 27,9 kilometer per liter benzine scoort! Met een tankinhoud van 14,1 liter kom je dus bijna 400 km ver!
Motorrijden is emotie. Het geluid en het gevoel dat een motor geeft is daarbij cruciaal. Daarom is Honda een liefhebber van V-motoren. Maar paralleltwins bouwen compacter. Daarom haalde Honda een constructieve truc uit. Ze koos voor een vloeistofgekoelde lijnmotor, maar door de kruktappen van de krukas 90° van elkaar te verdraaien, gaan de zuigers niet parallel op en neer. Ze lopen 90° achter elkaar aan, waardoor de ontstekingsvolgorde onregelmatig wordt. De cilinders vonken nu niet elke 360°, maar beurtelings na 270° en 450°. Daardoor voelt en klinkt de lijnmotor als een echte een V-twin. De enkele balansas elimineert daarbij alleen de hinderlijke trillingen. Zo beschikt de NC700X over een echte “heartbeat” , die elke acceleratie een hartverwarmend karakter verleent.
De Honda NC700X is een veelzijdige motor. Hij voelt zich zowel in steden als op secundaire wegen thuis, terwijl ook onze nationale wegen tot zijn “jachtterrein” behoren. Daar is het motorblok speciaal voor ontworpen. Uit een onderzoek, dat Honda heeft laten verrichten, blijkt namelijk dat 90% van het gebruik van motorfietsen plaatsvindt bij snelheden onder de 140 km/uur, terwijl 80% van de tijd met minder dan 6.000 tpm wordt gereden. Met die wetenschap heeft Honda de NC700X-krachtbron een passend motorkarakter gegeven. De tweecilinder trekt moeiteloos vanuit lage toerentallen weg en haalt zijn maximum koppel van 60 Nm al bij 4.750 tpm. De elektronische PGM-Fi- brandstofinjectie zorgt er bovendien voor dat de twin altijd direct, maar zeer soepel op het gas reageert. Dat garandeert een vlot, maar beheersbaar motorkarakter waarmee zowel beginnende als gevorderde motorrijders uit de voeten kunnen. En wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken, dan is de NC700X ook nog leverbaar met Honda’s unieke, semi-automatische DCT-transmissie.
Honda heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Daarom doet Honda haar best om remsystemen te ontwikkelen, waar ook onervaren rijders het maximale uit kunnen halen als dat nodig is. Daarom is ook de NC700X voorzien van een doordacht, gecombineerd C-ABS-remsysteem. Aan de voorzijde bestaat dit uit een 320 mm remschijf en een driezuigerremklauw. Van die zuigers worden er twee door het remhendel aan het stuur bediend. De middelste zuiger wordt aangestuurd door het voetrempedaal, die tevens de achterrem bedient. Dat zorgt voor een zeer gelijkmatige remkracht, waarvan de grenzen door een ABS-systeem worden bewaakt.
|